KANCELARIA RADCY PRAWNEGO
BARTOSZ ŚWIRSKI
Świadomość prawna to podstawa właściwego działania.
Pamiętaj. Gwarant może zwolnić się z obowiązku dokonania nieodpłatnej naprawy lub wymiany wadliwej rzeczy TYLKO WTEDY, GDY UDOWODNI faktyczną przyczynę awarii oraz, że awaria ta była wynikiem np. nieprawidłowej eksploatacji, winy osoby trzeciej, siły zewnętrznej, etc. Jeżeli tych okoliczności gwarant nie udowodni, odpowiada z tytułu udzielonej gwarancji – oczywiście pod warunkiem, że usterka wystąpiła w okresie obowiązywania gwarancji. Enigmatyczne stwierdzenie gwaranta, że awaria nie jest wynikiem wady produkcyjnej, NIE WYŁĄCZA JEGO ODPOWIEDZIALNOŚCI Z TYTUŁU GWARANCJI JAKOŚCI. Stanowisko gwaranta powinno być poparte wiarygodną opinią rzeczoznawcy odpowiedniej specjalności (np. w odniesieniu do awarii samochodów powinna to być opinia rzeczoznawcy z zakresu mechaniki samochodowej).
Jeżeli gwarant odmówił uwzględnienia reklamacji i w odpowiedni sposób nie udowodnił rzeczywistej przyczyny stwierdzonej usterki, uprawniony ma prawo do dochodzenia odszkodowania - zwrotu kwot zapłaconych innemu warsztatowi za usunięcie stwierdzonej usterki. Skuteczność dochodzenia roszczeń w omawianym zakresie można prawidłowo ocenić jedynie po dokonaniu szczegółowej analizy warunków gwarancji i odniesieniu ich treści do okoliczności konkretnej sprawy. Odpowiedzialności gwarancyjnej nie należy mylić z odpowiedzialnością z tytułu rękojmi za wady fizyczne lub gwarancją udzielaną na samochody używane. Są to dwie niezależne od siebie instytucje prawne, które w odmienny sposób regulują zasady dochodzenia roszczeń w przypadku awarii rzeczy. Różnice między nimi postaram się przedstawić Wam w niedalekiej przyszłości.
0 Komentarze
Odpowiedz |
Autorradca prawny Bartosz Świrski Archiwa
Kwiecień 2020
Kategorie |